การพัฒนาการเรียนรู้ไวยากรณ์ภาษาอังกฤษจากแผนการสอน

Main Article Content

ธเนศพล เจริญราษฎร์

Abstract

บทคัดย่อ


          งานวิจัยนี้มีความมุ่งหมาย เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนและหลังเรียนของการเรียนรู้ไวยากรณ์ภาษาอังกฤษ ด้วยวิธีการสอนโดยใช้เกมเป็นฐาน สำหรับนักศึกษาชั้นปีที่ 1 มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร ด้วยเกมเป็นฐานเรื่อง Past tense กลุ่มตัวอย่างจากการเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sampling) ประกอบด้วยนักศึกษาชั้นปีที่ 1 มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 จำนวน 135 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูล คือ แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้เกมเป็นฐาน จำนวน 4 แผน แบบทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียน เป็นแบบทดสอบตัวเลือก (Multiple choice) จำนวน 20 ข้อ เป็นแบบมาตราส่วนประมาณค่า (Rating scale) 5 ระดับ ใช้การทดสอบค่า t แบบ 2 กลุ่ม ไม่อิสระกัน ( t-test Dependent Samples form) ผลการวิจัยพบว่า แผนการจัดการเรียนรู้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 86.13/89.9 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ 75/75 คะแนนเฉลี่ยจากแบบทดสอบภาษาอังกฤษหลังเรียนสูงกว่าคะแนนเฉลี่ยจากแบบทดสอบก่อนเรียน ความพึงพอใจที่มีต่อการพัฒนาการเรียนรู้ โดยเฉลี่ย มีความพึงพอใจในระดับมากที่สุด (Satisfied)


คำสำคัญ : การพัฒนาการเรียนรู้ไวยากรณ์ภาษาอังกฤษ ; แผนการสอนจากเกม.


ABSTRACT


           This research aims to compare results Pre- post study achievement in learning English grammar, with a game-based teaching method For first year students, Sakon Nakhon Rajabhat University,with a game based on Past tense. The sample from Purposive Sampling consisted of first year students, Sakon Nakhon Rajabhat University. Semester 2, Academic Year 2023, totaling 135 peoples. The tools used to collect data are 4 game-based learning management plans, pre-class and post-class tests it is a multiple choice test with 20 questions, a 5-level rating scale, using a t-test for 2 groups, not independent (t-test Dependent Samples form). The results of the research found that The learning management plan is effective according to the criteria of 86.13/89.9, which is higher than the criteria of 75/75, the average score from the English test after studying. Higher than the average score from the pre-test. Satisfaction with learning development, on average, was at the highest level of satisfaction (Satisfied).


Keywords :  Development English Grammar Learning ; Games Lesson Plans.

Article Details

Section
Research Article (บทความวิจัย)