จีเนติกอัลกอริทึมในเกมป้องกันด้วยยุทธศาสตร์ทางทหาร กรณีศึกษา : เกมสคูลดีเฟนส์

Main Article Content

ฐิติพร การสูงเนิน

Abstract

บทคัดย่อ

ในบทความนี้ศึกษาการออกแบบและพัฒนาเกมป้องกันด้วยยุทธศาสตร์ทางทหาร “เกมสคูลดีเฟนส์ (School Defense Game)” เป็นเกมแอพพลิเคชั่นใช้บนสมาร์ทโฟนระบบปฏิบัติการแอนดรอยด์ที่นำเสนอผลการใช้จีเนติกอัลกอริทึมเก็บข้อมูลแผนการเล่นเกมโดยฝ่ายคอมพิวเตอร์จะใช้การตัดสินใจให้ได้ผลลัพธ์ที่เหมือนพฤติกรรมการเล่นของมนุษย์ให้โต้ตอบกับผู้เล่นเกมได้แบบอัตโนมัติ การนำปัญญาประดิษฐ์มาใช้ทำให้เกมมีความฉลาดในการทำนายการวางฮีโร่และสะสมข้อมูล เพื่อกำหนดกลยุทธ์อย่างเหมาะสมสำหรับแผนที่เกมใหม่ ให้เกมมีการประมวลผลได้อย่างรวดเร็วและมีประสิทธิภาพ ในเกมนี้ใช้การตัดสินใจซึ่งมีคำตอบได้หลายพันล้านคำตอบและแต่ละคำตอบมีการพิจารณาอย่างรอบคอบตามแนวคิดของโครงข่ายประสาทเทียมด้วยวิธีของระบบโครงข่ายประสาททำให้เกิดวิวัฒนาการเรียนรู้ในเกม โดยจะเรียนรู้จากกรณีการเล่นเกมที่ผ่านมา และจดจำประสบการณ์การเล่นเกมที่ทำให้มีโอกาสชนะ ทำให้คอมพิวเตอร์ทำนายการเล่นเกมที่จะเกิดในอนาคตแข่งกับผู้เล่นเกมได้ 

คำสำคัญ : เกมแอพพลิเคชั่น; ระบบปฏิบัติการแอนดรอยด์; จีเนติกอัลกอริทึม; โครงข่ายประสาทเทียม; ปัญญาประดิษฐ์

 

Abstract

This study aimed to investigate the design and the development of a game using Military defense strategies, School Defense Game. This game application appears in smart phones under Android operating system. It illustrates the use of genetic algorithm (GA) for memorizing the computer’s strategic plans which providing the result as if it is a human is playing and it is able to interact with the human player automatically. By insinuating the artificial intelligence (AI) into the game, the computer itself is able to process the data more swiftly and effectively. It also helps predict the more appropriate places to locate the “hero” and how to collect the data in order for planning more suitable plans when starts playing the next game. This game operates fundamentally on the player’s determinations which answers can be billions, still each answer is carefully considered based on the artificial neural network (ANN) framework. By having ANN, learning process is continuously developed case after case after the game has been played. The computer is able to memorize the process that helps itself defeat the human player, predicts the events that are going to happen in the future when competing with the human player. 

Keywords: game application; Android operating system; Genetic Algorithm (GA); Artificial Neural Network (ANN); Artificial Intelligence (AI)

Article Details

Section
Engineering and Architecture