A Content Analysis of Creative Research Works in Music Technology by Undergraduates Students in Western Music Program, Chandrakasem Rajabhat University

Authors

  • Pongpob Sukittiwong Western Music Education Program, Faculty of Humanities and Social Sciences, Chandrakasem Rajabhat University
  • Thanach Chawawisuttikoon Western Music Program, Faculty of Humanities and Social Sciences, Chandrakasem Rajabhat University
  • Prasert Chimtoum Creative Music Technology Program, Faculty of Humanities and Social Sciences, Chandrakasem Rajabhat University
  • Ronnachai Chonwichit Western Music Program, Faculty of Humanities and Social Sciences, Chandrakasem Rajabhat University
  • Pisit Aimduang Western Music Program, Faculty of Humanities and Social Sciences, Chandrakasem Rajabhat University

Keywords:

Music Technology, Creative Research in Music, Content Analysis

Abstract

This research aimed to analyze the content of artistic research in music technology of undergraduate students majoring in Western Music Program at Chandrakasem Rajabhat University, during the academic year 2023, encompassing 21 works. The methodology employed was documentary research. The research tool was a content analysis form. Data analysis was conducted through content analysis, which involved interpreting and coding to categorize students’ research based on four aspects: 1) inspiration and concepts, 2) forms of creative works, 3) techniques and technology, and 4) content. The statistics used for analysis were descriptive statistics, including frequency and percentage.

The findings revealed that: 1) the inspirations and concepts in artistic research included past experiences, challenges in experimenting with technology, musical influences, hobbies, literature and imaginative stories, and personal perspectives and attitudes; 2) the forms of creative works consisted of music performances accompanied by live-action footage, animation, films, and music performances using device control innovations; 3) techniques and technologies used included Foley, audio sampling, sound synthesis, stop motion, animation creation using artificial intelligence, looping, and granular synthesis; and 4) the musical content utilized was primarily through-composed and verse-chorus structures. Based on the findings of this present study, recommendations could be raised as follows. First, students should be encouraged to further their artistic research based on past works, with advisors guiding them through following the findings from this research. In addition, it could also be suggested that further synthesis of more creative research studies should be conducted to gain more insight into a scoping review that encompasses all artistic types of research in music works.

References

จักรกฤษ ชุมเมฆ. (2558). การพัฒนามิดิคอนโทรลเลอร์แบบสัมผัสบนตัวกีตาร์ [รายงานวิจัยปริญญาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม]. https://lookerstudio.google.com/s/hYR9HMUiIC4

จีระสิทธิ์ สุวรรณศรี. (2559). การพัฒนาฐานข้อมูลเสียงและออกแบบเสียงสําหรับบทประพันธ์เพลง“เลาะโขงเบิ่งเมืองนครพนม” [รายงานวิจัยปริญญาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม]. https://lookerstudio.google.com/s/hYR9HMUiIC4

ชยุตพงศ์ สองศรี. (2559). การประพันธ์สารคดีเพลงประกอบภาพเคลื่อนไหวของจังหวัดนครศรีธรรมราชโดยเน้นเทคนิคอิเลคโทรอะคูสติค [รายงานวิจัยปริญญาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม]. https://lookerstudio.google.com/s/hYR9HMUiIC4

ชาคริต สิทธิอัมพร. (2559). การประพันธ์ดนตรีประกอบการฉายภาพเคลื่อนไหวสามมิติในบทเพลง “FLY AWAY” (3D Projection Mapping Music) [รายงานวิจัยปริญญาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม]. https://lookerstudio.google.com/s/hYR9HMUiIC4

ไชยวัฒน์ นนทะบูรณ์. (2566). บทประพันธ์ Fight until I die [รายงานวิจัยปริญญาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม]. https://lookerstudio.google.com/s/hYR9HMUiIC4

ดุจสดี สุพงษ์. (2558). Mix Machine: การพัฒนานวัตกรรมระบบซับมิกซ์และเมโทรนอม [รายงานวิจัยปริญญาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม]. https://lookerstudio.google.com/s/hYR9HMUiIC4

ธีรวีร์ กลศาสตร์เสนี. (2558). การพัฒนาสื่อการสอนกีตาร์สําหรับช่วงวัย 9-12 ปี [รายงานวิจัยปริญญาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม]. https://lookerstudio.google.com/s/hYR9HMUiIC4

นัทธี เชียงชะนา และสมชัย ตระการรุ่ง. (2558). วิธีการบำบัดทางดนตรี: การวิเคราะห์เนื้อหาจากงานวิจัย. วารสารสาธารณสุขศาสตร์, 45(2), 116-133.

นัทธี เชียงชะนา. (2550). การสังเคราะห์งานวิจัยทางดนตรีศึกษา: การวิเคราะห์อภิมานและการวิเคราะห์เนื้อหา [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต ไม่ได้ตีพิมพ์]. จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ประกาศกระทรวงศึกษาธิการ. (2558, 30 ธันวาคม). มาตรฐานคุณวุฒิระดับปริญญาตรี สาขาศิลปกรรมศาสตร์ พ.ศ. 2558. https://www.ubu.ac.th/web/files_up/46f2016031715160316.pdf

ปรีชา เถาทอง. (2557). แนวทางการวิจัยและพัฒนาองค์ความรู้ด้านการสร้างสรรค์ศิลปะวิชาการ. วารสารสมาคมนักวิจัย, 19(2), 5-11.

ปองภพ สุกิตติวงศ์. (2567, 15 มกราคม). WTMU4902 การวิจัยทางดนตรี. https://sites.google.com/chandra.ac.th/aj-pongpob.

ปองภพ สุกิตติวงศ์ และธนิน กรอธิพงศ์. (2564). คู่มือการจัดทำรายงานการวิจัยทางดนตรีและการเสนอผลงานทางดนตรี [ไม่ได้ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม.

ปัญจพล จึงมีผลบุญ. (2559). บทประพันธ์ “สงครามแห่งอนาคต”(Entering The Future War) [รายงานวิจัยปริญญาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม]. https://lookerstudio.google.com/s/hYR9HMUiIC4

ภานุ เจริญเสริมสกุล. (2561). การสังเคราะห์บทความวิจัยด้านดนตรีบำบัดในโรงเรียน: การทบทวนวรรณกรรมอย่างเป็นระบบ [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต ไม่ได้ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยมหิดล.

มหาวิทยาลัยขอนแก่น. (2565). หลักสูตรดุริยางคศาสตรบัณฑิต หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565 [หลักสูตรไม่ได้ตีพิมพ์].

มหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม. (2564). หลักสูตรดุริยางคศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาดนตรีสากล หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2564 [หลักสูตรไม่ได้ตีพิมพ์].

มหาวิทยาลัยราชภัฏบ้านสมเด็จเจ้าพระยา. (2565). หลักสูตรดุริยางคศาสตรบัณฑิต หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565 [หลักสูตรไม่ได้ตีพิมพ์].

สมชัย ตระการรุ่ง และนัทธี เชียงชะนา. (2557). เครื่องมือที่ใช้ประเมินผลในงานวิจัยทางดนตรีบำบัด: การวิเคราะห์เนื้อหา. วารสารวิทยาลัยราชสุดาเพื่อการวิจัยและพัฒนาคนพิการ, 10, 92-106.

สุชานันท์ กันทะขู้. (2563). การประยุกต์ใช้ Soundscape ร่วมกับบทประพันธ์เพลงบรรเลง Pearl โดยโปรแกรม Cubase [รายงานวิจัยปริญญาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม]. https://lookerstudio.google.com /s/hYR9HMUiIC4

หลักสูตรดุริยางคศาสตรบัณฑิต (2565). สาขาวิชาดุริยางคศาสตร์สากล หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565 [หลักสูตรไม่ได้ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยทักษิณ.

อนุสรณ์ กิจวิจารณ์. (2558). การพัฒนาไดเร็คบ๊อกซ์แบบปรีแอมป์หลอดสุญญากาศ [รายงานวิจัยปริญญาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม]. https://lookerstudio.google.com/s/hYR9HMUiIC4

โอฬาร ผลพานิช และอินทิรา รอบรู้. (2563). การสังเคราะห์งานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการสอนทักษะปฏิบัติ วิธีการสอนดนตรีของโคดาย และชุดการสอนมัลติมีเดีย. วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยราชภัฏศรีสะเกษ, 14(1), 57-70.

Barrett, E., & Bolt, B. (2019). Practice as Research: Approaches to Creative Arts Enquiry (1st Ed.). Bloomsbury.

Dogantan-Dack, M. (2015). Artistic Practice as Research in Music: Theory, Criticism, Practice. Ashgate Publishing Company.

Nelson R. (2013). Practice as research in the arts: principles protocols pedagogies resistances. Palgrave Macmillan.

Published

2024-06-28

How to Cite

Sukittiwong, P., Chawawisuttikoon, T., Chimtoum, P., Chonwichit, R. ., & Aimduang, P. (2024). A Content Analysis of Creative Research Works in Music Technology by Undergraduates Students in Western Music Program, Chandrakasem Rajabhat University. Journal of Chandrakasemsarn, 30(1), R112–127. Retrieved from https://li01.tci-thaijo.org/index.php/crujournal/article/view/262252

Issue

Section

Research Articles